Svéd csuka és csapók a horgon

Nagyon régi vágyam volt, hogy eljussak Svédországba horgászni és ebben az évben, végre valóra vált a Skandináv álom. Aradi Tomi barátom tavasszal szólt, hogy van lehetőség Karlskrona községben, a Dragsö kempingben lefoglalni szabad helyeket. Sokat gondolkodni nem volt idő, gyorsan be kell foglalni a szállást, hogy más ne happolja el előlünk a faházakat. Tanakodtunk kicsit, de Tomival, Kecskés Viktorral és Pupp Ferivel megbeszéltük, hogy ezt nem szabad kihagyni!

Sügér, csapó sügér horgászata pergető módszerrel. Ultra Light pergetéssel!

A horgásztúrára ősszel került sor, ami azért fontos, mert ilyenkor a növényzet már lerohad és ez megkönnyíti a horgászatot jelentősen. Ez azért jelentős, mert Svédországban főként a sekély területeken tartózkodnak a csukák. Ezeket, a részeket kell megpecázni, viszont ezek a területek hatalmasak, óriási hínár mezőket kell végig pásztázni, annak érdekében, hogy eredményesek legyünk. Több kilométeres nádfalak állnak rendelkezésre, hogy végig csorogjuk, amelyeket torzsáról-torzsára lehorgászhatunk. Az internetnek köszönhetően nagyon sok videót néztem meg arról, hogy a svédek miként horgásznak.

Elsősorban csuka a cél haluk, amit nagy darabszámban és néha igen nagymértékben is fognak. A másik célhalunk a csapósügér volt, ami ebben az országban szintén nagyegyed számban van jelen, illetve lehet fogni kapitális példányokat is. A kiló feletti és akár két kilós példányokat is el lehet csípni, ami a mi országunkban sajnos nem adatik, meg, vagy csak nagyon ritkán.

A csapat, nagyjából 16 főből állt, hiszen nem csak mi voltunk négyen, hanem voltak mások is Magyarországról. Ők már többször jártak itt, nekik ismerős volt a környék. Nagyon sok hasznos infóval láttak el minket a horgászvizeket illetően. A kempingről csak pozitív jellemzőket tudok mondani, mintha a horgászoknak lenne kitalálva. Természetesen a nyári szezonban a fürdeni, strandolni vágyók is használják. A kempingben csónakok is rendelkezésre álltak, alumínium csónakok megfelelő motorokkal, 25 lóerős, 30 lóerős de akár 50 lóerős motort is választhatunk. Faházak nagyon kényelmesek, természetesen fűtés, légkondícionáló, mosogatógép teljes konyhai felszereléssel ellátva, ami csak kell egy horgász túrához. A kemping recepcióján kis horgászbolt is található, ha esetleg nem rendelkezünk valamivel.

Sügér, csapó sügér horgászata pergető módszerrel. Ultra Light pergetéssel!

Izgatottan vártuk, hogy kiérkezzünk a helyszínre és amikor reggel oda értünk, akkor szemet gyönyörködtető táj fogadott bennünket. Hallottuk előre, hogy a Svéd táj sziklás, hosszasan náddal szegélyezett, illetve hatalmas erdőkkel borított.

Hamar átvettük a faházat, kipakoltuk és megkaptuk a csónakokat. Azonnal a horgász felszereléseket vettük a kezünkben és irány a víz! Az első két nap csak bolyongtunk, kerestük, hogy hol vannak a legjobb helyek, ahol tudunk sok halat fogni. Felleltünk csatornákat, hidakat, bíztató öblöket. Ahogy egyre jobban bele másztunk a horgászatba, telt az idő, annál több tapasztalatot szereztünk és ez meglátszott a megfogott halak darabszámán is. Ahogy mondtam, a kollégák nagyon sok segítséget adtak, hiszen elmondták, hogy ők merre pergettek a napokban, hogy az elmúlt évben mi működött és hogy merre induljunk el a környék hatalmas vizein.

A csukázó csalik a helyiek szerint, hazai viszonylathoz képest szokatlanul nagyméretűek. Nem riadnak meg, akár a 20 centiméteres csaliktól sem. Ezek, lehetnek wobblerek, plasztik műcsalik, vagy ezeknek az ötvözet. Viszont, ezekhez a nagy csalikhoz, kellően erős felszerelés dukál. El kell mondanom, hogy egész napos peca alatt nagyon komoly fizikai megmérettetés, mert az akár 80 grammos csalikat 30 méterre el kell tudnunk dobni órákon át.

Nálunk, jól bevált körforgók itt egyszerűen nem működnek, a kanalak viszont annál inkább. Kanállal is lehet fogni sok csukát, de érdekes volt, hogy főként kisebb csukák jelentkeztek. Kisebb csuka a Svéd méretezésben a 60 centi alatti halak. Azt vettük észre, hogy a nagyobb csalikkal lehet szelektálni a halakat, nagyobb csalira kevesebb az akció, viszont ott a 80 cm, vagy akár a nagyobb csukák is megjelentek.

Szerettem volna kipróbálni a PredatorZ gumi csalikat, amelyekkel otthon is horgászok. Ezek közül a nagyobbak, 12 centis, 10 centis gumi váltak be a PreadtorZ palettájából. Viszont mivel itt ezek kis méretnek számítanak, maximum 60 centiméteres krokikat tudtuk becsapni.

Sügér, csapó sügér horgászata pergető módszerrel. Ultra Light pergetéssel!

Bújtatott horoggal kínáltam fel a gumikat, ami azt jelenti, hogy a horog hegye elbújik a csaliban, ezáltal a növényzet közé tudtam ejteni. Ott próbáltam vezetni, emelgetni és a növényzetből kirongyoló csukák sikerült elcsípnem. A víz kristály tiszta, jól lehetett látni, ahogy a csukák megtámadják a gumit. Elképesztő volt látni minden egyes kapást és a lekövetéseket.

Taktika egyszerű, nádfal közelében, sekély részeken, az aljzaton lévő növényzet között vezettem a csalit. Időnként, agresszíven belerántva, majd visszaejtve a mederbe, vagy a növényzetre. A kapások akkor érkeztek, amikor a lehulló fázisban volt a csali. Csukák olykor-olykor csak követték, de az agresszív mozdulat váltotta ki a kapás ingert. Nagyon fontos az előke használata csukázáskor!

Ez természetesen nálunk is, és persze itt Svédországban is kötelező, ezért természetesen és is kötöttem fel ahhoz, hogy a csuka ne harapja el a zsinórt. Érdekes volt látni, hogy csukák érzékenyek voltak a csónak jelenlétére. Óvatosan kellett megközelíteni a partszakaszt, ahogy meglátták, hogy a csónak közeledik, egyből odébb álltak és villám gyorsan eltűntek a növényzetben. Nagyon sokszor csak szájszéles volt a kapás, sok volt a lekövetés, rettentően finoman ettek. A csalira, épp hogy rányúltak, szinte nem is volt igazán ütés, csak láttam, hogy bekapja gumit.

Ilyenkor kellett egy határozat bevágást alkalmazni ahhoz, hogy a horog megfelelőképpen átszúrja a csuka erős száját. Szerencsére a finom kapások miatt nem is volt mélyre szívott kapásunk, ezért könnyen ki tudtuk szabadítani a horgot a csukákból. Talán az időjárásnak is köszönhető volt vagy akár annak, hogy nagyon sok a horgász járja a vidéket, hogy a csukák ennyire finoman ettek.

Sügér, csapó sügér horgászata pergető módszerrel. Ultra Light pergetéssel!

Bevallom őszintén, csukára is szeretek horgászni, de az itt fogható nagy csapó sügér volt az igazi nagy álmom, ezért alig vártam már, hogy a délutáni csukázás után eljussunk olyan helyekre ahol meg lehet fogni őket. Hírek szerint, a hidak környékén, és a kikötőknél kell keressük őket, ezért radar segítségével találtunk olyan helyeket, ahol a sügér már összeállt. Azonnal elővettem a PredátorZ gumikat, kíváncsi voltam, hogy ezekkel sikeres lehetek-e. A Longtail Killer, a Ribbed Killer és a Ducking Killer mind jók működtek, 7-10 centiméteres méretekben.

A normál natúr színek működtek, a kishal utánzatúak váltak be a legjobban. A sügerek kapása, nagyon agresszív, kimondottan élvezetes a horgászatuk. Jig fejre húztuk fel a gumihalakat, amelyeket a meder alján apró pöccintésekkell mozgattunk. Álmomban sem mertem gondolni, hogy ilyen hatalmas példányokat tudunk fogni és hogy ilyen nagy darabszámban.

Persze voltak 25-30 centis példányok is, rettentő sokat lehet fogni belőlük. Legmerészebb gondolataimban se merült fel, hogy sikerült majd fogni több kiló feletti példányt. A leg, az 1,44 kilót érte el, 45 centiméteres hosszal, mintha otthon pontyot fogtam volna. Szerintem nem csak nekem, de bármely Magyar horgász számára ekkora csapósügér, komoly trófeának számítana.

Sügér, csapó sügér horgászata pergető módszerrel. Ultra Light pergetéssel!

A túra, rettentően jól sikerült, egyrészt mert sok akciónk volt, másrészt mert nagyon szép tájakon, pazar környezetben töltöttünk el egy hetet. Mindenkinek ajánlom, hogy vegyen részt egy ilyen horgászaton, akinek lehetősége van rá, ne szalassza el. Svédországban, ha pontosak az ismereteim, akkor minden harmadik ember horgászik. Képzeljük el hogy mennyire fontos számukra horgászat!

Ennek eredménye, hogy kiemelten támogatott és ez tükröződik horgászatot körülvevő dolgokon. Meglepő volt számomra, hogy a csónakból ki se kell szállni ahhoz, hogy tudjunk tankolni. Az is meglepő volt számomra, hogy a helyi bevásárlóközpont az a vízpart mellé épült, azért hogy a horgászok be tudjanak térni, pergetés közben be tudjanak térni, ha szükségük van valamire és tudják tovább folytatni a horgászatot. És természetes a horgász bolt is a vízparton helyezkedik el, ahová szintén csónakkal is el tudunk jutni, ha netán valami kellene a pergetéshez még.

Azt gondolom, hogy ez tényleg példaértékű és talán majd egyszer mi is eljutunk erre a szintre, viszont erre várnunk kell még jó pár évet.